• Evert Thielen en de Bibliotheek Bekijk details

12 september 2024

De in Venlo geboren geboren schilder Evert Thielen (1954) maakt al ruim 50 jaar uiterst gedetailleerde schilderijen en metershoge veelluiken met zelfbereide verf en geeft een eigen draai aan klassieke genres. Van 15 september 2024 t/m 23 februari 2025 is in Museum Van Bommel Van Dom een jubileumtentoonstelling van zijn werk te zien. Ook de Bibliotheek Venlo besteedt met veel trots aandacht aan deze moderne meester van oude technieken.

• De Week van Lezen en Schrijven Bekijk details

1 september 2024

Veel inwoners van onze gemeente ervaren dagelijks problemen door een beperkt begrip van de Nederlandse taal. Van het lezen van wegwijzers in openbare ruimtes of het gebruik van het openbaar vervoer, tot het begrijpen van medicijnbijsluiters of het doen van boodschappen. Schaamte maakt dit probleem vaak nog groter. Daarom is het belangrijk dat we oog hebben voor mensen in onze omgeving die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden.

• Campagne | Ontdek wat je allemaal kan Bekijk details

25 augustus 2024

Met bijna 1300 bibliotheken in Nederland is er altijd wel eentje bij jouw in de buurt. Ook in de gemeente Venlo is de bieb altijd dichtbij met een vestiging in Belfeld, Tegelen, Blerick, Velden, Arcen en de Stadsbibliotheek in het centrum van Venlo. Maar niet iedereen komt er en veel mensen hebben ook een verouderd beeld van wat je er allemaal kan.

• Coffeelovers nieuwe horecapartner Stadsbibliotheek Bekijk details

25 juli 2024

Coffeelovers wordt de nieuwe partner van de Bibliotheek Venlo voor de exploitatie van het horecagedeelte. De afgelopen jaren wist STEK dit tot een aangename en welkome huiskamer van Venlo te maken, zowel voor de bibliotheekbezoekers als de Venlonaren. In haar zoektocht naar een opvolger heeft de Bibliotheek Venlo met Coffeelovers de juiste partner gevonden om verder te bouwen aan een gastvrije, toegankelijke en aangename plek in de Venlose binnenstad.

• Duitse collectie Bekijk details

25 juli 2024

In de afgelopen jaren heeft de Bibliotheek Venlo een fantastische samenwerking op kunnen bouwen met de Mediothek Krefeld. Hierdoor kunnen onze leden genieten van een wisselcollectie bestaande uit Duitse boeken uit het bestand van de Mediothek Krefeld.

• De Week van Lezen en Schrijven Bekijk details

25 juli 2024

Op donderdag 7 en vrijdag 8 september gaan we met verschillende partners van het Taalhuis op pad met de ‘Escape Caravan'. In deze caravan ervaar je hoe het is om moeite te hebben met lezen. We willen inwoners van onze gemeente laten ervaren wat het betekent om laaggeletterd te zijn.

• Duo Serviceloket in de Stadsbibliotheek Bekijk details

15 juli 2024

Inwoners van de provincie Limburg kunnen voor informatie over studiefinanciering en studieschulden nu ook terecht bij de Bibliotheek Venlo. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) heeft in juli een servicebalie in de Stadsbibliotheek geopend. (Oud-)studenten en ouders zijn hier welkom met hun vragen.

• Persoonlijk leesadvies Bekijk details

4 juni 2024

Nooit meer lang zoeken naar je volgende boek, maar gepersonaliseerde leestips krijgen voor je volgende leesjuweel. Dit kan nu bij de Bibliotheek Venlo. Met LeesTipper en WelkBoek kun je gericht zoeken en tips krijgen voor de boeken die jij graag wilt lezen op basis van jouw eigen interesses.

• Certificering: de kwaliteit op orde Bekijk details

23 april 2024

De Bibliotheek Venlo heeft op 8 april opnieuw een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet onze organisatie aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties.

• Het is de Maand van de Filosofie! Bekijk details

2 april 2024

Onze gastcollectioneurs voor april zijn daarom Emma Linssen en Dinda Provily, ofwel het filosofisch theatercollectief Linssen & Provily. Een eerste kennismaking met filosofie of een verdere verdieping? Emma en Dinda nemen je met de door hun gekozen boeken mee in hun liefde voor wijsheid en de schoonheid van filosofie.