Provinciale voorleeskampioenen letterlijk in het zonnetje gezet

Gepubliceerd op: 4 juni 2020 12:14

Jaarlijks zijn de Nationale Voorleeswedstrijd voor het basisonderwijs, de PABO-studenten en Read 2 Me! voor middelbare scholieren een hoogtepunt voor voorleestalent uit alle windstreken. Vanwege corona werd de provinciale finale dit jaar in Limburg en Brabant op alternatieve wijze georganiseerd. De virtuele technologie hielp daarin een aardig handje mee.

Organisator Cubiss Limburg en de Limburgse bibliotheken vinden voorlezen en lezen heel belangrijk. Ze weten ook dat de kinderen flink geoefend hebben voor de finale. Ze hebben zich daarop verheugd. In nauw overleg met de landelijke organisatie is gelukkig een manier gevonden om toch de provinciale winnaars aan te wijzen.

De afgelopen jaren lazen de regionale voorleeskampioenen voor in de schouwburg voor een groot publiek. Dit jaar hebben de regionale voorleeskampioenen een filmpje opgenomen terwijl ze voorlazen uit hun favoriete boek. Deze filmpjes zijn bekeken door de jury, bestaande uit Jacques Vriens (kinderboekenschrijver), Inge van Dongen (directeur bibliotheek Maas en Peel) en Frans Pollux (muzikant en schrijver). Het was een bijzondere ervaring voor zowel jury als deelnemers om de wedstrijd virtueel te beleven. Vooral omdat bij voorlezen live interactie en contact heel belangrijk zijn. Gelukkig wist Sophie het verhaal ook vanaf het scherm vol plezier en toewijding over te brengen.

Een mooi moment was het dan ook, om met een klein organisatiecomité op donderdagmiddag 3 juni de Venlose Sophie Elshof (Valuas College) te kunnen verrassen. Zij kwam met het boek Als alles ineens anders gaat van Elisa van Spronsen als winnaar van Read 2 Me! uit de bus. Gedeputeerde Robert Housmans en directeur Geja Olijnsma (De Bibliotheek Venlo) hadden de eer om de beker en een bos bloemen te overhandigen. Een totale verrassing voor de overdonderde Sophie.

Ook Geja Olijnsma heeft Sophie’s inzending met bewondering bekeken. “Het leek net of het haar eigen verhaal was. Heel goed ingeleefd.” Gedeputeerde Housmans benadrukt ook hoe belangrijk taal is, als bindmiddel van de maatschappij: “blijf lezen, je kunt je letterlijk in een boek verliezen, het is ontzettend leuk en ook nog goed voor de ontwikkeling!”

De winnaars van de PABO Voorleeswedstrijd en de Nationale Voorleeswedstrijd –respectievelijk Wendy van Nieuwenhoven- en Meike Arends werden deze middag eveneens feestelijk onthaald met een bezoekje aan de deur. De Venlose finalist Fleur van der Spek (Basisschool aan de Vijver) eindigde als tweede met het boek De jongen die tien concentratiekampen overleefde.

De Nationale Voorleeswedstrijd, de PABO Voorleeswedstrijd en Read 2 Me! zijn een initiatief van Cubiss.