Terugblik op de Week van Lezen en Schrijven | Een verslag van onze communicatie-stagiaire

Gepubliceerd op: 13 september 2020 18:34

Afgelopen week was het de week van Lezen en Schrijven. Ook de Bibliotheek Venlo deed hier aan mee. De Bibliotheek heeft in samenwerking met Cubiss een campagne gehouden om laaggeletterdheid meer onder de aandacht te brengen door middel van herkenbare situaties op posters en op social media. Deze campagne heeft de hele week geduurd. Uit de reacties bleek dat het onderwerp ongemerkt tóch behoorlijk leeft onder de Venlonaren.

Op woensdag 9 september vond er een themabijeenkomst over vrijetijdsbesteding en vrijwilligerswerk voor nieuwe Nederlanders plaats. Hier werd verteld over het verenigingsleven.
Hoe is het om bij een vereniging te zitten? Hoe leg je contact met een vereniging en wat kan het je allemaal opleveren? Ook werd er verteld over vrijwilligerswerk in Venlo en werden er verschillende voorbeelden gegeven.

Op donderdag 10 september was de kick-off van de nieuwe website van het Taalhuis. De website werd als het ware gelanceerd als een raket. Wethouder Schatorjé was aanwezig bij de lancering en vertelde over hoe belangrijk het is dat laaggeletterdheid meer onder de aandacht word gebracht. Na de lancering werd er nog een aantal mensen geïnterviewd over wat zij betekenen voor het Taalhuis, en ook wat het Taalhuis voor hén betekent.

Op vrijdag 11 september werd de workshop Herkennen en doorverwijzen gehouden. Aan de hand van herkenbare voorbeelden kregen professionals handvatten aangereikt om laaggeletterdheid beter te kunnen signaleren en om hier vervolgens ook wegwijs-hulp bij te kunnen geven.

Samen kijken we terug op een geslaagde week vol aandacht voor een belangrijk thema dat ook de rest van het jaar zeker in the picture moet blijven.